Helga Kõrge pärand Eesti klaasikunstis ja klaasitööstuses on hindamatu.
Ta sidus oma elutee klaasiga juba 1947. aastal, millal astus Tallinna Riiklikku Tarbekunsti Instituuti, kus Maks Roosma õpilasena omandas suurepärase klaasi graveerimise ja klaasnõude kujundamise ning proportsioneerimise oskuse. Eesti NSV Riikliku Kunstiinstituudi lõpetas Helga Kõrge 1953. aastal. Tema rikkaliku figuraalse graveeringuga diplomitöö – karikakujuline vaas „Noored naturalistid“ on hoiul Eesti Ajaloomuuseumis.
1953. aastast saab Helga Kõrgest esimene „Tarbeklaasi“ kunstnik. Innukalt alustas ta sõjajärgse klaasitööstuse iganenud ja maitsetu kujundusega toodete asendamist uute kaunite vormide ja dekooriga. Juba 1955. aastal õnnestus Helga Kõrgel moodustada „Tarbeklaasis“ edumeelsetest ja andekatest klaasikunstnikest grupp, kuhu kuulusid peale tema veel Ingi Vaher ja Mirjam Maasikas, hiljem ka Pilvi Ojamaa. Sealtpeale arenes Eesti klaasidisain tõusvas joones, tõustes Helga Kõrge, kui peakunstniku, suunamisel juba 1960. aastail üleliiduliselt ja isegi rahvusvaheliselt tunnustatud tasemele.
Kujundati välja stiiliühtne nn Tarbeklaasi käekiri, mille eripära oli geomeetrilistest algvormidest lähtuv, lihtne ja selge vormidisain ning elegantne, diskreetne dekoor. Ka suitsuklaasi võidukäik klaasitehases oli suures osas Helga Kõrge teene.
Ligi 30 aastat kestnud loomeperioodil „Tarbeklaasis“ kujundas ta üle 500 tootenäidise. Helga Kõrge disainerikäekirja iseloomustab eelkõige peen proportsioonitaju ja tugev ansamblitunnetus serviiside kavandamisel, tarbenõude funktsionaalsuse rõhutamine.
Tema 1950. aastate loomingust on tuntuim suur serviis graveeritud maasikataimedega. 1960. aastate suurte uuenduste lainel tõusevad esile ümaravormiline joogikomplekt „Rõõm“ ja pressklaasist kausside-vaagnate komplekt „Aeg“.
1970. aastail disainitud klaasnõudest olid mitmeid aastaid toodangus joogikomplektid „Sõõm“, „Kosmos“, „Paun“ ja riikliku kvaliteedimärgiga pärjatud, keermelise jalavarrega joogiklaasid „Virve“.
1981. aastal saadeti Helga Kõrge pensionile ja ta lahkus seega „Tarbeklaasi“ peakunstniku ametikohalt. Sellele vaatamata jätkati mitmete tema disainitud klaasnõude tootmist ka 1980. aastail: rilldekooriga suur vaas „Oktoober“, joogiklaasid „Virve“ jmt. Kausside komplekti „Hilde“ tootmine jätkus veel isegi 1990. aastate algul.
Helga Kõrge loomingut on eksponeeritud paljudel näitustel alates 1954. aastast, sealhulgas Viinis 1958, 1968, Prahas 1966, Londonis 1968, maailmanäitusel Montrealis 1967 jm. Isiknäitustest olulisemad olid Tallinnas 1966, 1974, 1976, 1978, sünnilinnas Rakveres 1966, 1982 ja Tartus 1982. Suur väljapanek oli „Tarbeklaasi“ ülevaatenäitusel ETDM-is 1993.
Helga Kõrge disainklaasi ja unikaalloomingut säilitatakse Eesti Tarbekunsti ja Disainimuuseumis, Eesti Ajaloomuuseumis ja Tallinna Linnamuuseumis.
Eesti klaasikunstnikud mäletavad Helga Kõrget kui erakordselt elurõõmsat, energilist,
heatahtlikku ja suure missioonitundega kolleegi. Eesti klaasitööstus edenes aastakümneid kantuna tema perspektiivitundest ja esteetilistest püüdlustest. Suur töö sai tehtud.
Eesti Kunstnike Liit
Eesti Klaasikunstnike Ühendus
Tekst: Maie-Ann Raun, EKA emeriitprofessor